torsdag 8 mars 2012

Angående mitt förra inlägg och lite nytt :)

http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/sluta-sprid-konyfilmen-invisible-children-bakom-filmen-gar-inte-att-lita-pa/

Mycket läsvärt!


Det jag gillade med KONY-filmen är att den fått människor att agera, göra något även om det bara är att dela en film på facebook. Nu visar det sig att organisationen bakom kanske inte är den pålitligaste och troligtvis uttnyttjar folks samvete för att tjäna pengar.

Så jag vet inte riktigt var jag står i frågan. Jag gillar att man försöker göra något men inte att man gör det på fel sätt.

Så nu tänker jag tjata lite om Amnesty igen. Amnesty är som jag skrivit tidigare inte en felfri organisation men huvudsyftet är inte att samla in pengar och skicka iväg någonstans (dock behövs pengar till administration, utbildningar och liknande).

Att skriva under en petition med sin namnteckning känns som inte någon stor handling. Men om många många personer runt om i världen gör det kan det göra skillnad. Visst, regeringen man skickar namnunderskrifterna till kanske bara ignorerar dem. Men samtidigt genom att gå ihop många har man visat intresse, stöd till de utsatta och att världen har ögonen på de som bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Nu på lördag kommer Amnesty Linköpingsgrupperna stå på Stadsbiblioteket med information om den Arabiska våren och fokus på Tunisien, Egypten och Syrien. Vi kommer även ha en karta där man får sätta i blommor som bildar ordet FRIHET. Kom gärna förbi och ta en titt :)

Puss hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar